Monday, March 8, 2010

Kelemahan Sistem Sosialis dan Komunis


North Korean Worker Executed For Passing On News


A North Korean factory worker has been executed by firing squad for sneaking news out of the country on his illicit mobile phone, Seoul-based radio said today.
The armaments factory worker was accused of divulging the price of rice and other information on living conditions to a friend who had defected to South Korea years ago, Open Radio for North Korea reported.
The man, surnamed Chong, made calls to the defector using an illegal Chinese mobile phone, according to an unnamed North Korean security agency official cited by the report.


Di atas ini merupakan salah satu kelemahan sistem Komunis. Tidak dinafikan bahawa negara yang mengamalkan sistem Komunis merupakan negara yang kejam seperti Korea Utara dan China. Masalah ketiadaan sistem pemilihan pemerintah mengakibatkan pemimpin negara-negara Komunis memerintah secara diktator dan kuku besi.


Di Korea Utara, masalah hak asasi rakyatnya merupakan antara yang terburuk di dunia. Rakyatnya dihalang daripada mendapat maklumat dari dunia luar, ke luar negara, dan segala maklumat yang disalurkan ke negara tersebut ditapis. Di China juga sama. Contohnya penapisan maklumat internet kepada rakyat negara China.


Korea Utara lagi teruk. Bawa kamera masuk ke dalam negaranya pun tak boleh kerana ia merupakan antara barangan yang boleh "merosakkan" masyarakat Korea Utara, selain daripada telefon bimbit. Itulah masalahnya dengan sistem yang tidak mengambil jalan demokrasi.


Negara sosialis pula, walaupun ada sesetengahnya mengamalkan demokrasi namun masih terdapat kekurangan. Ia menjadikan negara tidak mempunyai daya tarikan. Manusia berkehendak kepada hiburan dan perkara yang menceriakan. Tetapi tiada dalam negara sosialis. Kalau adapun ia tersangatlah sedikit. Negara sosialis hanya boleh menjadi juara dalam isu Negara Kebajikan.


Jadi, agak susah untuk menyeimbangkan perkara sebegini. Jika dibiarkan syarikat-syarikat luar melabur dibimbangi pula masuknya unsur-unsur Kapitalisme secara meluas. Macam mana ya? Inilah salah satu kontra yang terdapat di dalam sistem ini. Komunisme dengan kekejaman, sosialisme dengan ketiadaan daya penarik.

No comments:

Post a Comment